Choices logoABN AMRO logo
Choices logoABN AMRO logo
Women entrepeneur 2022 logo

Best female of

Nominees Philanthropy

Liefde voor de mensheid: het zorgen voor, het voeden van, het verbeteren van of het vergroten van de levenskwaliteit of het ontwikkelingspotentieel van mensen. Filantropie is de ontplooiing van privé-initiatieven voor het publieke welzijn, gericht op het verbeteren van de levensomstandigheden van anderen. * U dient binnen iedere categorie op een nominee te stemmen.

Prinses Laurentien van Oranje-Nassau

Prinses Laurentien is één van de meest invloedrijke vrouwen in de filantropie in Nederland. In 2009 richtte zij de Missing Chapter Foundation op. Deze stichting heeft als doel om dialoog te stimuleren tussen besluitvormers en kinderen rondom maatschappelijke vraagstukken. Zij heeft kinderboeken geschreven over duurzaamheid en klimaatverandering (Mr Finney). Prinses Laurentien is president van Fauna & Flora International (FFI), president van de European Cultural Foundation en is strategisch adviseur voor Rewilding Europe. Daarnaast is zij directeur van de Number 5 foundation die zij samen met Prins Constantijn heeft opgericht. Number 5 foundation is met de missie ‘connecting for impact’ werkzaam op verschillende maatschappelijke vraagstukken zoals kinderarmoede, taalontwikkeling 0-4 jarigen, digitale ongelijkheid en duurzaamheid.

Sandra van Beest

Sandra is oprichter en CEO van The Social Handshake, een Social Enterprise met als doel: Goed Doen makkelijk maken. The Social Handshake richt zich op bedrijven en individuen die hun Social Handshake willen uitbreiden. Via LoonGift/ Payroll Giving kunnen medewerkers direct vanaf het salaris fiscaalvriendelijk goede doelen steunen. Via VakantieGift kan dat met opgebouwde vakantiedagen. Via BonusGift met de Bonus, en via KersGift kunnen medewerkers kiezen hun kerstpakket in te ruilen voor een gift aan zelfgekozen goede doelen. Bedrijven kunnen bovendien kiezen giften te matchen. 

Voordat Sandra begon met The Social Handshake, werkte ze 5 jaar als Strategie Consultant bij The Boston Consulting Group. Daarvoor was ze Project Coördinator bij de NGO Free Press Unlimited. Sandra heeft Sociale Geografie en Internationaal Recht gestudeerd aan de Radboud Universiteit Nijmegen. In haar studenten tijd was ze Jongerenvertegenwoordiger van Nederland naar de Verenigde Naties (2007-2009).

Steffi de Pous

Steffi de Pous, De ongelijkheid op aarde doet haar pijn, en die onmacht zet zij om in daadkracht: door verschil te maken, keer op keer. Als yogadocent en presentatrice had zij het goed. Tot ze 2013 doodziek werd, een dieptepunt dat haar bij haar levensmissie bracht. Ze herstelde en besloot te gaan helpen daar waar ze kon. In 2015 vertrok ze naar Lesbos om moeders en hun kinderen op de vlucht te steunen: hiervoor riep zij Because We Carry in het leven. 

Because We Carry deelt kracht en licht met hen die in duisternis leven. BWC brengt kleur, schoonheid en liefde. Maar zeker ook kennis en praktische spullen. 

Moeders staan hierbij centraal: zij zetten instinctief het geluk van hun kind(eren) op de eerste plek, en dus zet Steffi moeders op nummer één. Want als je moeders kracht geeft, versterk je het gezin en daarmee de hele community. Samen met Because We Carry gaan al die jaren wekelijks teams van vrijwilligers naar het Griekse eiland: zij steunen ter plaatse en geven de boodschap over het lot van de mensen op de vlucht door aan hun netwerk thuis. Want zij, zij zijn wij. Daar staat Steffi voor.

Hanneke Verburg

In de  zomer van 2016 heb ik een sabbatical genomen omdat ik voelde dat ik meer wilde halen uit mijn baan. Op mijn reis om te ontdekken wat dat was heb ik mooie inzichten gekregen en wist ik wat mijn pad was. Ik wilde een baan die zinvol is met een zichtbare impact op het leven van mensen.  En, zoals dat wel vaker gebeurt, kwam Make A Wish zomaar voorbij. En ik wist meteen dat het klopte. Ooit was mijn passie om met kinderen te werken en het voelt alsof de cirkel weer rond is. Ik ben ongelofelijk blij met deze baan en zeg altijd tegen mensen dat Make-A-Wish mijn ziel voedt.

Jaarlijks komen 1500 kinderen in Nederland in aanmerking voor een wensvervulling. Of anders gezegd. Dagelijks horen gemiddeld vier families in Nederland dat hun kind een ernstige, soms
zelfs levensbedreigende ziekte heeft. Er breekt een tijd aan waarin het kind en zijn omgeving geconfronteerd worden met artsen, ziekenhuizen en onzekerheid.

Het is de ambitie van Make-A- Wish de allerliefste wensen te vervullen van ál die kinderen die in aanmerking komen voor een Wish Journey om regie, veerkracht, hoop en positieve emoties terug te geven. Om die ambitie waar te maken heeft Make-A-Wish harten, handen en geld nodig. Met meer dan 400 vrijwilligers en een team op kantoor geven we jaarlijks nu 700 kinderen een wishjourney. Make-A-Wish ontvangt geen subsidie en is volledig afhankelijk van giften ,die komen vanuit particulieren, bedrijven en acties.

Nominees Sustainability

Duurzaam ondernemen is ondernemen met respect voor mens, milieu en maatschappij. Met een sociale inslag goederen en diensten op de markt zetten of via product of dienst maatschappelijke kwesties op de agenda zetten. Het moet anders en deze ondernemers laten zien dat het anders kan. * U dient binnen iedere categorie op een nominee te stemmen.

Hanna Verboom

Hanna Verboom is sociaal ondernemer, filmmaker en actrice.

Als dochter van een verpleegkundige en landbouwkundige bracht ze haar jeugd door in Oost-Afrika, en leerde daar op jonge leeftijd hoe het delen van verhalen een grote rol speelt in het verbinden van verschillende culturen en denkwijzen. Hierdoor raakte ze gepassioneerd over het vertellen van verhalen die mensen helpen elkaar iets beter te begrijpen. Zo richtte zij in 2014 het filmplatform Cinetree op, waar maandelijks een tiental gecureerde films met een maatschappelijke boodschap te zien zijn.

Inmiddels richten Hanna en haar platform zich ook op het maken van eigen films en documentaires. Op deze manier kan zij boodschappen delen die zij graag wil vertellen. Zo maakte ze in 2021 de documentaire “Uit de Schaduw” over het taboe rondom mentale gezondheid waarin ze haar eigen reis deelt rondom haar eigen diagnose en welke invloed dit heeft gehad op haar leven. Haar verhaal werd opgepikt door de Volkskrant en ze deelde het bij Humberto Tan. Ze ontving duizenden reacties van mensen die zelf ook meer durfden te gaan delen na het zien van de documentaire. Bijna een jaar na dato is deze “uit de schaduw beweging” nog erg actief en is Hanna met Cinetree en met haar stichting Get it done bezig met nieuwe projecten rondom mentale gezondheid.

Stichting Get it done heeft Hanna in 2009 opgericht: een ‘giving-network’. Zij lichten maatschappelijke thema’s uit zoals mentale gezondheid, maar hebben ook campagnes over de klimaatproblemen en nog vele andere belangrijke onderwerpen. Zij brengen mensen met elkaar in verbinding die in actie willen komen.

Naast het runnen van Cinetree en Get it done geeft Hanna geregeld keynotes over onder andere mentale gezondheid en sociaal ondernemerschap. Ook zet ze haar social media bereik in om haar volgers kennis te laten maken met kleine sociale ondernemingen die goede producten op de markt brengen die eerlijk zijn geproduceerd voor mens en aarde.

Naz Kawan

Al vanaf jonge leeftijd wist Naz Kawan dat ze de mode-industrie wilde veranderen. Ze studeerde aan het AMFI en studeerde daarna bedrijfseconomie waarbij ze onderzoek deed naar lokale productie en circulaire economische oplossingen in de mode- en maakindustrie. In 2019 startte ze 2050 Factory, een lokale textielfabriek die mensen met een vluchtelingenachtergrond helpt met het realiseren van economische onafhankelijkheid door het creëren van duurzame producten. Daarmee slaat ze twee vliegen in één klap: het bevorderen van integratie én het verduurzamen van de mode-industrie. In april 2020 startte ze samen met drie andere ondernemers, in antwoord op de corona crisis, de eerste Nederlandse mondmaskerfabriek op waar ze lokaal op grote schaal chirurgische mondmaskers type IIR produceren.

Beide ondernemingen hebben gemeen dat ze oplossingen vormen voor circulair economische uitdagingen en het vergroten van sociale impact, door lokale productie te realiseren in Nederland en daarnaast ook banen te creëren voor mensen met een vluchtelingenachtergrond. Naz gelooft in een nieuwe economie waarbij aandacht voor mens en milieu de belangrijkste drijfveren zijn voor vooruitgang. Waarbij bedrijven niet meer alleen bestaan om geld te verdienen maar in de eerste plaats de maatschappij horen te dienen

Steef Fleur

Als documentair fotograaf reisde Steef Fleur de wereld over. Tijdens een opdracht bij henneptelers in Noord-Californië in 2015 kwam zij voor het eerst in aanraking met een baby in een wasbare luier.

Steef werd onmiddellijk aangetrokken door de puurheid en hoe natuurlijk dit eruit zag op zo’n kwetsbaar moment in het leven van een kind. Sindsdien stelde zij zichzelf de vraag waarom wegwerpluiers de norm zijn. Dat, in combinatie met alles wat zij dat jaar leerde over hennep, bleef haar fascineren.

In 2017 werd zij zelf voor het eerst moeder. Kort daarna startte zij de webshop van Billie Wonder en verkocht hier bestaande merken wasbare luiers. Vanuit daar groeide het idee voor een eigen productlijn op basis van hennep. 

Na het ophalen van een funding ronde werd in Februari 2022 de Billie Wonder webshop opnieuw gelanceerd als mono brand met een eigen collectie premium wasbare luiers en accessoires, op basis van hennep.

Steef is op een missie om een bredere acceptatie van de wasbare luier en de hennep plant te bewerkstelligen. 

Het is de ambitie van Steef om Billie Wonder uit te laten groeien tot een wereldwijd merk met een bredere collectie producten op basis van hennep.

Willemijn Stoffels

Willemijn Stoffels is medeoprichter en operationeel directeur (COO) van Land Life Company. Daarvoor werkte ze onder andere bij McKinsey. Ze studeerde Science & Innovation Management aan de Universiteit Utrecht. Als CCO werkt ze samen met organisaties over de hele wereld om grootschalige herbebossingsprojecten te ontwikkelen en uit te voeren die klimaatverandering verminderen en ecosystemen nieuw leven inblazen.

Nominees Media Personality

Een Media Personality komt tot uiting in de ambities die een vrouw heeft, hetgeen zij communiceert, en vooral de manier waarop ze (onderscheidend) haar werk doet. * U dient binnen iedere categorie op een nominee te stemmen.

Yeliz Çiçek

Yeliz Çiçek is de dochter van een Turkse vader die op zijn 13de als immigrantenzoon naar Nederland kwam. Tussen het dromen over een carrière bij een modeblad en een studie communicatiewetenschappen door hielp ze hem bij de verkoop van broodjes döner. ‘Van hem heb ik geleerd dat je hard moet werken’, zegt ze. ‘Door mijn achtergrond heb ik ook een intrinsieke motivatie om me in te zetten voor inclusiviteit. Ik wil dat alle vrouwen, ongeacht afkomst, huidkleur of leeftijd, zich thuis voelen in Vogue.’

Claudia Straatmans

Claudia Straatman is de hoofdredacteur van Nouveau. Onder haar leiding werd ferm ingezet op de grote doelgroep welstandige 50+ vrouwen met spirit en stijl. Een gewaagde stap, want adverteerders zetten hun budgetten vooral in op 25-49-jarigen. De move die Claudia met Nouveau heeft gemaakt naar de ‘happy 50+’ is meer dan geslaagd.

Karin Swerink

Karin Swerink is een Nederlandse modejournaliste. Zij is hoofdredacteur van tijdschrift LINDA. Die perfecte foto’s zijn geen weerspiegeling van de realiteit, stelt Linda-hoofdredacteur Karin Swerink. Dat is precies waarom Swerink zich het hele jaar inzet om zo veel mogelijk verschillende vrouwen, in alle vormen, maten, kleuren en leeftijden, in het blad te laten zien.

Barbara Barend

Barbara Barend is sportjournalist, ondernemer, presentator en uitgever van het blad Helden. Als een van de eerste vrouwen werd Barbara voetbalverslaggever en presentator. In alles wat ze deed zette zij zich in voor gelijkheid. Ze heeft gestreden voor meer vrouwen in de voetbaljournalistiek en verhalen geschreven over discriminatie en homofobie in de sport. Ze probeert vooral sport als middel in te zetten om de wereld maatschappelijk mooier te maken. Barbara combineert haar liefde voor de sport, haar netwerk en kennis van de media met haar wil om deze wereld wat mooier achter te laten.

 

Georganiseerd door

Women entrepeneur 2022 logo

ABN AMRO Meespierson

ABN AMRO MeesPierson is een bank met een historie van 300 jaar en is de grootste Private Bank van Nederland.

Meer info

Choices by DL

Dit unieke en gepatenteerde concept is een creatie van Debora Huisman-Leeser, de vierde generatie in een professionele diamantairs- en juwelierslijn.

Met Choices by DL kunt u op elk moment van de dag uitstralen wie u bent en wat u wilt zijn. Uw persoonlijke juwelengarderobe kan moeiteloos aangepast en gecombineerd worden met juwelen in een eindeloze verscheidenheid aan stijlen.

Meer info
Women entrepeneur 2022 logo
Made with care in Amsterdam